غلامعلی سلیمانی ،متولد سال 1325 است. پدر ش وکیل دادگستری و مادر او خانه‌دار بود.مدرک لیسانس) رشته ریاضی) خود را در دانشگاه شهید بهشتی در سال 1350 دریافت کرد.با اینکه در خانواده ای مرفه بزرگ شده بود .ولی از همان دوران دانشجویی کار کردن را آغاز کرد.حتی به گفته او در دوران سربازی نیز به کار کردن میپرداخت.

او اکنون دارای بزرگترین مجموعه تولیدی مواد غذایی ،که شامل ۴۰ شرکت و ۱۲ کارخانه است،میباشد . سلیمانی تنها ایرانی بوده است که توانسته با شرکت‌های بزرگ غذایی و صنعتی جهان مانند دنون، کمپینا، بل،نستله، هکلند و امی برای همکاری صحبت دوجانبه داشته باشد. او صاحب برند کاله و موسس گروه سولیکو میباشد.شرکت کاله در فهرست50 برند برتر صنایع غذایی قرار گرفته است، او همچنین جز ده نخبه اقتصادی در جهان اسلام است و به  پدر صنعت نوین معروف است .

درگفته‌های او هزاران نکته است. ازشکست و تلخ کامی می‌گوید، از تدریس خصوصی و پرداخت دستمزد کارگران با درآمد تدریس. از عدم همراهی‌ها ومهم تر از همه بی‌اعتنایی خودش به ناهمواری‌های راه می‌گوید. (باقی مطالب در ادامه مطلب بر روی فلش بالا کلیک کنید)

"من همیشه دوست داشتم کسب و کار خودم را راه بیندازم.به همین خاطر به تمامی دوستانم و همکلاسی هایم پیشنهاد همکاری در این  زمینه میدادم که در نهایت بعد از موفق نشدن در حوزه های کاری دیگر به  تولید لبنیات روی اوردم   .که بلاخره توانستم این تولیدات در حجم و کیفیت بالا برسانم.با وجود اینکه مشکلاتی زیادی سر راهم بود ولی هرگز متوقف نشده ام و به مسیرم ادامه دادم.

 من معتقدم سرمایه ایران نفت نبوده،بلکه جوان های باهوش ایرانی است. من با بسیاری از افراد در نقاط مختلف جهان  کار کردم ولی هیچ کس را باهوش تر از ایرانی ها  ندیده ام، ایران باید از یک کشور مصرفی به یک کشور تولیدی بدل گردد. ما چند دانشگاه صنعتی داریم بدون اینکه صنعت داشته باشیم  و یا به آن اهمیت بدهیم .

من حتی در حال حاظر نیز که از نظر اقتصادی در شرایط قابل قبولی هستم. فرصتی را برای دیدن و کاویدن از دست نمی‌دهم. به این‌جا و آن‌جا می‌روم تا از روند‌های مشابه در کشورهایی که در این حوزه‌ها جلوترند خبر بگیرم . نمایشگاه‌های صنعت مربوطه را از دست نمی‌دهم. کتاب‌های مدیریتی می‌خوانم. با مشاوران مدیریت نیز بیگانه نیستم. از آموزه‌های مدیریت به خوبی استفاده می‌کنم.

من در آن زمان که تازه کارم را شروع کرده بودم با گرفتن شاگرد و تدریس ریاضی به انها خرج کارگرانم را در میاوردم .حال نیز به جوانهای دانشجو و تازه فارغ التحصیل شده این فرصت را میدهم که به گروه سولیکو ملحق شوند ومطالب لازم در حرفه کاری خود را بیاموزند.این جوانها چه در گروه سولیکو بمانند .باعث پیشرفت ایران شده اند. وچه از این گروه بروند و وارد گروه های مشابه ما شوند باز نیز در ایران هستند و باعث سربلندی ایران خواهند بود و این انگیره من از جذب و اموزش نیرو های جوان است.

من حتی در حوزه مدیریتی نیز از جوانان نخبه به خصوص آنهایی که از دانشگاههای معتبر فارغ التحصیل شده اند بهره میبرم .و بر این باورم اگر من تجربه افراد کار کرده در این حوزه را در کنار نیروهای جوان تازه تحصیل کرده قرار دهم . باعث افزایش تولید خواهد شد.زیرا هم از علم نوین جوانهای تحصیل کرده بهره برده ام. و هم از تجربیات افراد کار کرده در این زمینه استفاده کرده ام.

هر کس در زندگی انگیزه دارد ،من عاشق کار کردن هستم و کار کردن به من انگیزه زیستن میدهد .من هر کارخانه ای را که بنا میکنم مثل فرزند خودم میماند.یادم می آید زمانی که میخواستم اولین نوع پنیر مورد نظر خودم را تولید کنم به مدت 6 ماه بی وقفه بدون استراحت و مرخصی از 6 صبح تا 10 شب کار میکردم تا به فرمول پنیر آملی امروز برسم.حتی در این زمان نیز که در وضع اقتصادی مناسبی هستم به همان اندازه گذشته کار میکنم.

من هر چه دارم از صفر شروع کردم از دستگاه های دست دوم گرفته تا خریداری قسطی زمین های کارخانه ها،و این راه را باید جوانهای ما ادامه دهند من ساختم ،و جوانها باید آن را در سطح برترین های جهان برسانند.و تولیدات را افزایش دهند.من همیشه عاشق نو آوری هستم و تا آنجا که بتوانم چیزهای جدید تولید خواهم کرد .یادم می آید در دفتر کارم مشغول خوردن ماست خودمان بودم که خیلی اتفاقی آن را با خامه مخلوط کردم و از آن به بعد ما ماست خامه ای نیز تولید کردیم به همین سادگی."

منبع:آپارات،سایت برترین ها ،ویکیپدیا و...